flickr badge

[andreea] - View my 'catspotting' photos on Flickriver

24 ian. 2010

Munca noastra cea de toate zilele... (24.01.2010)

Dupa noua luni de voluntariat in cadrul unei asociatii pentru protectia animalelor, am ajuns la concluzia ca efortul fizic depus pentru animale si disconfortul aferent (mila, griji, oboseala, cald, frig, foame, sete, in functie de context si de sezon) sunt floare la ureche pe langa povara dialogului de zi cu zi cu... publicul, sa-l numim asa, "cetateanul" obisnuit, nepasator sau needucat, caruia E VITAL sa-i schimbi mentalitatea, asa incat animalele sa nu (mai) aiba de suferit.
Am sa mai scriu despre asta, sub eticheta "frustrari in scris". Deocamdata, redau mai jos un schimb de emailuri cu o doamna, care ne-a contactat cerandu-ne ajutorul pentru o pisica de la blocul ei care a avut pui. Prin ajutor, doamna intelegea s-o scapam de pui, si atat. Cat despre sterilizarea pisicii mama... veti vedea mai jos. Si-a exprimat o framantare de ordin moral, eu am luat-o in serios si i-am raspuns sincer si cum m-am priceput mai bine. Fara prea mare folos, pentru ca a revenit cu alta problema morala, de data asta la nivel cosmic :-D. Iarasi am raspuns cum m-am priceput mai bine, dupa o noapte alba de gandire. Nu mi-a mai scris, si nici nu cred ca va veni vreodata cu pisica de la bloc la sterilizat.

Doamna X:
"V-am scris ce s-a intampat cu pisoii de anul trecut pentru care va si cerusem ajutorul (i-am dus la [...]!). Acum alte trei minunate exemplare de pisoi !!!!![...] Mi-ati sugerat sa sterilizez pisica. Da, e o solutie comoda, civilizata, doar ca... nu pot! Eu sunt om si nu stiu daca am dreptul sa-i iau menirea de va se inmulti. Chiar nu stiu ce e corect sa fac..."

Eu:
"Stimata Doamna, imi permit sa va ofer mai multe informatii, provenite din experienta mea si a altora ca voluntari in protectia animalelor (noi, fiind in domeniu, avem in fiecare zi nefericita ocazie sa vedem o multime de lucruri pe care omul obisnuit nu le intalneste).
Spuneati asa: "Mi-ati sugerat sa sterilizez pisica.... , da e o solutie comoda, civilizata, doar ca.....nu pot! Eu sunt om si nu stiu daca am dreptul sa-i iau menirea de va se inmulti. Chiar nu stiu ce e corect sa fac...."
In treacat fie spus, si omul are, teoretic, menirea de a se inmulti, insa stim cu totii ca ia masuri sa nu se inmulteasca de fiecare data. Aceleasi motive se aplica si la animale.
Sterilizarea animalelor nu este nici o solutie comoda, nici civilizata. Este RECOMANDATA din punct de vedere medical, conform multor studii serioase de specialitate din domeniu, ca masura de evitare a mai multor tipuri de cancer, alte boli, si a comportamentului agresiv. In acelasi timp, si MULT MAI IMPORTANT, este din pacate o masura ABSOLUT NECESARA, in special in conditiile de la noi, unde detinatorii de animale nu sunt responsabili si nici suficient de educati in ceea ce priveste protectia si ingrijirea animalelor, si nici legile nu-i obliga sa ia masurile necesare pentru a scadea rata abandonului si a inmultirii animalelor fara stapan de pe strazi.
Noi, in activitatea noastra, ne ocupam zi de zi de aceste animale ale nimanui. Caini sau pisici, frumoase sau urate, blande sau agresive, abia nascute sau la un pas de a-si da ultima suflare. Spre deosebire de cetateanul obisnuit, cu treburile si grijile lui, care trece pe langa aceste animale si nu le observa, noi nu putem intoarce capul in alta parte si le vedem. Le vedem nascute si aruncate, vii si neajutorate, cate doua, cate trei, cate sapte, in ghena de gunoi. Le vedem mici, la cateva saptamani, cand sunt abia niste mici ghemotoace de blanita, neobisnuite cu pericolele din lumea de afara, fugarite si sfasiate, la propriu, de animale mai mari. Le vedem chinuite de oameni, facute mingii de fotbal, sau agatate cu sarma de vreun pom, sau taiate cu lama. Le vedem in mijlocul intersectiilor, lovite de soferi care nici nu mai opresc sa vada daca li s-a intamplat ceva. Stiti cum se aude cand botul unei masini pocneste din plin un caine? Noi stim.
Cu aceste imagini, nu vreau sa va creez o stare neplacuta. Va asigur ca nu exagerez, va arat doar un alt aspect al realitatii. Si noi nici macar nu le vedem pe toate. Sunt zeci de mii de suflete care se nasc si mor, neputincioase si nestiute de nimeni, nici macar de noi.
Toate astea se intampla pentru ca se nasc pui in numar mare. In lipsa legilor si a sprijinului din partea statului, in lipsa mentalitatii civilizate si responsabile a detinatorului de animal, singura masura practica si imediata este sterilizarea animalelor. Nu stiu daca avem DREPTUL de a le lua MENIREA de a se inmulti, cum ati formulat dumneavoastra. Stiu doar ca avem OBLIGATIA sa nu le lasam sa sufere si sa le dam sansa la o viata macar un pic mai buna. Cat despre menirea lor... oare au ele MENIREA de a rataci pe strazi, de a se hrani din gunoaie, de a trai o viata de mizerie si de a muri in chinuri?
Imi veti spune, da, dar eu am grija de toti acesti pisoi nascuti si le voi gasi camine. Sunt convinsa ca asa faceti. Puteti insa sa fiti ABSOLUT SIGURA ca si celelalte persoane sunt la fel ca dumneavoastra? Puteti garanta ca, desi acum pisoii li se par minunati si vor sa faca un bine, mai tarziu n-au sa vrea sa renunte la ei, din cine stie ce motive (nu intru in amanunte pentru ca devine emailul mult prea lung, dar va asigur ca noi, in bransa noastra, am intalnit cele mai incredibile si mai stupide motive pentru care cineva nu-si mai doreste animalul pe care-l are. De exemplu, si-au dat seama, dupa 2 ani, ca lasa par, ori, dupa cateva luni, puiul a crescut "mai lung si mai scund" decat isi doreau, asa ca nu le mai place silueta lui si ni-l aduc inapoi.) Puteti garanta ca pisoii carora acum le gasiti stapani, cand vor creste mari vor fi sterilizati de acesti stapani responsabili si nu vor da nastere la N pui, care vor sfarsi in strada, daca nu la ghena? Din pacate oamenii sunt cum sunt, iar "surprizele" sunt multe si dese.
Exista studii facute in lumea larga despre rata inmultirii cainilor si pisicilor fara stapan. Este desigur o aproximare, se iau in calcul 2-3 randuri de pui pe an, din care supravietuiesc si se inmultesc 4-5 de fiecare data. Se spune ca dintr-O PISICA nesterilizata, in sase ani se pot naste pana la 73.000 de alte pisici. Poate nu sunt 73.000, poate sunt doar 10.000. Pentru care NU se vor gasi 10.000 de adoptatori, nici macar 5000, presupunand ca fiecare persoana ia doua pisici. Zece mii de noi pisici pe strazi, condamnate sa duca aceeasi viata mizera si sa moara la fel ca si celelalte, deja pe strazi. Asta pentru ca O PISICA nu a fost sterilizata si impiedicata sa se inmulteasca.
De asta este sterilizarea, fie si a unei singure pisici, atat de importanta. Nu pentru ca ne place, si nici pentru ca putem hotari in locul lor, ci pentru ca numai asa le putem ajuta.
"


Buuun. Speram sa-mi spuna, da, m-ati lamurit, maine vin cu pisica la sterilizat. Ash. La trei si jumatate noaptea, doamna are alta problema:

Doamna X:
"Sunt impresionata de mail-ul dv, este clar ca va dedicati cu sinceritate animalelor. Eu sunt deja pe jumatate convinsa ca pisica, la al 2-lea rand de pui ar cam fi cazul sa renunte la a mai fi mamica. Dar dincolo de problema, sa zicem morala, mai este una: eu o voi steriliza, probabil anul asta pe aceasta, dar nu cumva contribui la disparitia unei specii?
Va rog sa cugetati si sa-mi dati un raspuns care sa-mi ajute si mie constiinta cand o voi duce la doctor.
Aceste politici, dupa parerea mea de exterminare a pisicii comune, europene, bulevardiere, maidaneze sau cum s-o mai fi numind este criminala. Pentru ca va disparea o rasa, desi neomologata, o rasa viguroasa si adaptata mediului atat urban cat si rural. [...]
Va rog sa va ganditi la aceste aspecte. [...] Tare sunt indoita... mi-e teama ca pun si eu o caramida la disparitia unei specii.
"

Eu, dupa ce m-am gandit bine de tot ce dumnezeu sa-i raspund ca s-o conving ca, deocamdata, rasa pisicii maidaneze nu se va stinge (!) :

"Nu m-am gandit niciodata ca ar exista la noi o "politica", in sensul de agenda, mai mult sau mai putin ascunsa, care vizeaza exterminarea raselor comune (dumneavoastra vorbeati despre pisici, dar se pot include la fel de bine si cainii). Nu am auzit sau vazut astfel de referiri nici in legatura cu Romania, nici in ceea ce priveste alte tari. Ca atare, nu ma pot pronunta.
La nivel pur teoretic, si fara sa ne gandim la "politici", cred ca disparitia raselor comune ar putea avea loc, si ar putea fi tot vina omului. Eu personal am senzatia ca omul, de cand a aparut ca specie, n-a facut decat rau, si naturii, si animalelor din jur, si semenilor lui, si lui insusi. Exista in ziua de azi mult prea multe animale fara stapan din vina omului, si e teoretic posibil, in viitor, ca exact aceleasi animale sa fie amenintate cu disparitia, tot din vina omului. Repet, TEORETIC, pentru ca practic, dupa mintea mea, e absolut necesar sa fie indeplinite 3 conditii, iar asta nu cred ca se va intampla, in realitate, inca foarte multa vreme de acum incolo.
Daca:
1. TOTI detinatorii de animale din rasa comuna sterilizeaza TOATE animalele pe care le detin;
2. NICI UN detinator nu mai abandoneaza NICI UN animal pe strazi;
3. Nu mai exista NICI UN animal de rasa comuna in afara habitatului uman, adica in libertate/salbaticie,
Atunci da, rasa comuna se va stinge.
Ma indoiesc profund ca toate aceste 3 conditii vor fi vreodata indeplinite suta la suta. Chiar daca pentru 1 si 2 poate vor exista legi aspre, intotdeauna se va gasi cineva sa le incalce. 3 mi se pare la fel de neverosimil.
Asa ca nu, eu una nu cred ca exista acest pericol. In plus, daca se va vedea aceasta tendinta - insemnand o rasturnare de situatie fantastica, de la suprapopularea cu animale de rasa comuna, fara stapan, la o lipsa acuta a lor, ceea ce oricum este un fenomen care nu se produce peste noapte - am convingerea ca cei din domeniul protectiei animalelor vor fi primii care vor trage un semnal de alarma, si se vor gasi solutii pentru remedierea situatiei (schimbarea legilor, inmultirea controlata etc).
M-as gandi mai degraba la efectul pe care il va avea sterilizarea pisicii in cauza in realitatea imediata sau in viitorul apropiat: in realitatea imediata, pisica mama va avea o viata mai buna, mai linistita fara nevoia de a-si cauta pereche, si va putea pastra toate resursele de hrana pentru ea (si nu pentru pisoii din burta sau pe care-i alapteaza). Si asa durata medie de viata a unei pisici maidaneze, zic niste studii facute de americani, e de numai 2-3 ani. Macar o s-o duca un pic mai bine, pentru cat timp i-a mai ramas.
Cat despre viitorul apropiat, in mailul trecut am mentionat o statistica: 73.000 de noi pisici in 6 ani. Am redus numarul la 10.000, presupunand ca poate e trasa de par statistica. Il reduc si mai mult: sa zicem cateva sute. Daca sterilizati pisica acum, in urmatorii sase ani NU se vor mai naste cateva sute de pui, care vor trai si vor muri cum nu merita.
"

Doamna imi spune: "eu voi steriliza pisica probabil anul asta". Sunt curioasa daca asa se va intampla. Si dupa cate inca alte randuri de pui.